FL Studio היא אחת התוכנות הפופולריות בקרב המפיקים המוזיקליים של היום – במיוחד על בקרב מפיקי היפ-הופ ו-EDM. היא מהירה, פשוטה, וכמויות של להיטים נוצרו בעזרתה. בהתחלה היא עלולה להיראות קצת מסובכת, אבל אל דאגה – עד סוף המדריך הזה יהיו לכם כל הכלים להתחיל ליצור מוזיקה.

יצירת תבניות בסטודיו FL
ל FL Studio היא תוכנה שמבוססת במידה רבה על תבניות (Patterns). ברוב התוכנות ישנו ציר זמן בודד וההקלטה נעדית בסדר מסוים. בעת כתיבת תפקיד מוזיקלי, FL מאחסנת אותו כתבנית. כל התבניות שבפרוייקט נשמרות מצד שמאל. לאחר מכן לגרור אותם לכל מקום שתרצו על ציר הזמן. תוכלו ליצור קטעים מוזיקליים המכילים Patterns של מספר כלים בו זמנית, או עבור כלי בודד בכל פעם.

שימוש ב-Rack של FL
ה-Rack של FL מציג סקירה כללית של כל החלקים השונים שמשמשים בתבנית. אם אתה רוצה לכוונן את ההגדרות של כל אחד מהחלקים, תוכו בקלות לעשות את זה מכאן. ניתן להשתמש בו גם כ-Step Sequencre, מה שנוח במיוחד לכתיבת תפקידי תופים.

הקלטת MIDI
קיימות שתי דרכים ליצירת תפקידי MIDI. ניתן להשתמש בכלי MIDI כדי לבצע את החלק שברצונך להקליט או לצייר אותם ישירות בתוכנה. הדרך הראשונה די מובנית מאליה – פשוט חברו מקלדת או משטח שליטה MIDI למחשב, בחרו את הכלי הווירטואלי איתו ברצונכם לעבוד, והתחילו לנגן! אם אתם כותבים תפקידי MIDI ביד, ניתן להשתמש ב-Step Sequencer שהצגנו קודם או ב-Piano Roll של התוכנה. ה-Step Sequencer הוא קל ופשוט יותר לשימוש בעבודה עם תופים. אבל אם אתה רוצה משהו עם מנגינות ואקורדים, Piano Roll זה הכלי בשבילכם. ניתן לצייר תווים לתוכו באמצעות כלי הציור, לשנות את אורכם ולהזיז אותם בחופשיות ממקום למקום. לחיצה על התווים כאשר כלי המחיקה מופעל תמחק אותם. מדובר באחת התכונות האינטואיטיביות והמוצלחות ביותר ב-FL Studio, והיא עד כדי כך פשוטה.

תזמון
אם אתם משתמשים במקלדת או משטח שליטה בשביל לנגן, ייתכן שחלק מהתווים שלכם יאחרו או יקדימו מעט. כמה יציאות עדינות מהקצב פה ושם הן בסדר גמור ואפילו רצויות ברוב המקרים, אבל עם זאת חשוב שהתפקיד יישמור על קצב אחיד. כלי שנועד לתיקון אוטומטי של בעיות קצב הוא פונקציית ה-Quantize, שתדאג שכך תווי ה-MIDI שלכם ישבו בצורה מושלמת על ה-Grid של ה-Piano Roll. ישנן מספר דרכים שונות לבצע ״Quantization״ ב-FL, אך אנחנו ממליצים  ללחוץ על על "alt" ו -"Q" על המקלדת שלכםֿ, מה שייפתח לכם את תפריט ה-Quantization המלא. על מנת להביא להצמדה אגרסיבית יותר ל-Grid, תוכלו להגביר את הרגישות. תוכלו להכניס ל-Quantize רק את תחילת התווים או רק את סופםֿ פשוט שנו את זמן ההתחלה והמשך. אך אנו ממליצים בדרך כלל להמנע מ-Quantization מושלם לגמרי. עוד על זה בפסקה הבאה.

הומניזציה
אם התווים יושבים על ה-Grid באופן מושלם, הם יישמעו רובוטיים וחסרי חיים. כמה יציאות קלות מהקצב הופכות תפקידים מוסיקליים לטבעיים יותר. כאן נכנסת לתמונה פונקציית ה-״Humanization״ שמטרתה להפוך תפקידי MIDI לאנושיים יותר על ידי משיכת תווים מעט החוצה ממיקומם המושלם על ה-Grid. עם הכלי לכמת אני רק דיברתי על פתוח, לחץ על כפתור התבנית בחלק העליון. בתפריט ה-Quantization שהזכרנו בפסקה הקודמת, תוכלו ללחוץ על כפתור ה-Templates עם ציור ה-״תיקייה״ עליו, שיציע לכם מספר תבניות מוכנות מראש – ביניהן כמה עם ״Humanization״.

עוצמה
עוצמת התווים, שנקראת בהקשר של MIDI במונח ״Velocity״, מתייחסת למידת האינטנסיביות של כל תו. אם אתה כותבים תפקידי MIDI ידנית, מומלץ מאוד לתכנת וריאציות ב-Velocity. מוזיקאים אמיתיים לא ינגנו כל תו בדיוק באותה עוצמה, ולכן זה אספקט אחר שעלול לגרום למוזיקה שלכם להשמע רובוטית מדי.  למזלנו, ב-FL ממש קל לשנות זאת. פשוט רחפו עם העכבר מעל התו שברצונכם להפוך לחזק או חלש יותר, החזיקו את מקש "alt" לחוץ וגללו למעלה או למטה עם גלגלת העכבר.

עיבוד
ברגע שיש לך כמה תבניות שאתם מרוצים מהן, הגיע הזמן לשלב אותם לכדי קטע מוזיקלי מוגמר. גם משימה זו היא פשוטה ביותר לביצוע ב-FL. פשוט גררו ושחררו אותן על ציר הזמן. אם אתם יוצרים תבניות שכוללות רק כלי אחד, אנו ממליצים לפרוס אותן כך שכל ערוץ יכיל רק כלי אחד. כברירת מחדל, תבניות יוצמדו באופן אוטומטי ל-Grid הקצב בעת שחרורן. אם תרצו לבטל את ההצמדה ל-Grid, לחצו על החץ הנפתח בפינה הימנית העליונה, ותחת ״Snap״ בחרו באופצייה "None״. כעת תוכלו למקם תבניות בכל מקום.

עבודה עם אודיו
ל-FL יצא קצת שם רע בכל הקשור לעבודה עם אודיו (לעומת MIDI, סאמפלים וכלי נגינה וירטואליים). אבל היום יש בה כבר את כל הפונקציות הדרושות כדי להשיג תוצאה מקצועית. לצערינו, הגרסה הזולה ביותר של FL אינה תומכת בהקלטת אודיו, תצטרכו לכל הפחות את גרסת ה-Producer בשביל זה. אחרת, כנראה שהאופציה היחידה עבורכם תהיה הקלטה בתוכנה אחרת, ממנה תוכלו לאחר מכן לייבא את הקבצים לתוך FL.

הקלטת אודיו
כדי להקליט ב FL, תצטרכו לקשר ערוץ מציר הזמן לאחד מערוצי המיקסר ברפוייקט. כדי לעשות זאת, פשוט לחצו באמצעות לחצן העכבר הימני על אחד הערוצים בציר הזמן, הקליקו על אופציית ״Track mode״ ובחר אחד מרשימת הערוצים הפנויים שנפתחה לכם. מספר ה-Insert שתבחרו יחובר לערוץ במיקסר עם אותו מספר. לאחר מכן פתחו את המיקסר וודאו כי הערוצים שברצונכם להקליט כוללים את הקלט הנכון. כעת כל מה שנשאר זה ״לחמש״ (Arm for record) את הערוץ כך שיהיה מוכן להקלטה. לחצו על העיגול האפור בתחתית ערוץ המיקסר וכשזה הופך לאדום, הוא מוכן להקלה. עם הערוץ במצב זה, תוכלו פשוט לחץ על "R" במקלדת וההקלטה תתחיל.

עריכה עם אדיסון
ישנו מגוון דרכים לערוך אודיו ב-FL, אבל Edison הוא המוצלח ביותר. כדי להתחיל, פתחו את Edison על הערוץ הרצוי במיקסר. לאחר מכן גררו קובץ שמע לתוכו. בתוך Edison ניתן בקלות לחתוך את האודיו, להוסיף Fade ואפילו לקצץ רעשים לא רצויים. כדי למחוק חלק מהקטע, סמנו את המקטע שברצונכם להיפטר ממנו והקישו על ״Delete״. תוכלו כם להקיש Ctrl + X אם ברצונכם להדביק אותו במקום אחר. להוספת Fade, סמנו את האזור הרצוי, והקליקו על לחצן ה-Fade למעלה שנראה כמו סנפיר עליון של דולפין. לאחר שתסיימו לערוך, לחצו לחיצה ארוכה על כפתור ״Drag file״ ב-Edison, וגררו אותו למקום הרצוי על ציר הזמן.

מיקסינג ב-FL
לאחר שהשיר כתוב, מוקלט וערוך, הגיע הזמן לתהליך השיוף הסופי שנקרא בעגה המקצועית ״Mixing״. אתה יכול לפתוח את חלון המיקס על ידי לחיצה על "View" בחלק השמאלי העליון ובחירה "Mix" או הקשה על "F9".

ערוצי המיקסר
כשכל Track מציר הזמן שלכם משוייך לערוץ במיקסר, כל אחד מה-Fader-ים שבתחתית ישלוט בעוצמתו והמכוון העליון ישלוט במיקומו בתמונת הסטריאו, כדי להזיז את הצליל שמאלה או ימינה. רוב הפונקציות די מסיברות את עצמן.

שימוש באפקטים
מצד ימין של המיקסר תוכלו לראות את סקציית ה-״Inserts״ דרכה תוכלו להוסיף Plug-Ins ואפקטים שונים לערוצים שלכם. כל שעליכם לעשות הוא ללחוץ על הערוצים שברצונך להשפיע עליהם, להקיש באמצעות לחצן העכבר הימני על תיבה פנויה ברשימת ה- Inserts ותקבלו רשימה של כל התוספים הזמינים לכם. אם הצליל צריך קצת אקולייזר או קומפרסור, זה המקום לעשות זאת.

שימוש בשליחות
שליחות, שנקראות באנגלית ״Aux Sends״, משמשות כדי לשלוט במספר ערוצים מ-Fader יחיד – מה שמקל על עבודת המיקס עבור מקורות בעלי ערוצים רבים כמו תופים או קולות, כמו גם העברה של מספר ערוצים דרך אותו אפקט מה שמסייע בקבלת צליל אחיד והומוגני יותר. קל מאוד לבצע זאת ב-FL Studio. ראשית, לחצו על הערוץ בו תרצו להשתמש כשליחת Aux. תדעו שהוא נבחר כאשר Fader עוצמת הקול מסומן בירוק. לאחר מכן לחץ על החץ בתחתית הערוצים שברצונך לשלוח. פעולה זו תיצור שליחה. סובב את ידית השליחה למעלה או למטה כדי לשנות את כמות הצליל שאתם שולחים אליו.

אוטומציה
אם ברצונכם שתכונות מסויימות של אופי הצליל ישתנו לאורך השיר, כמו לדוגמה פתיחה של פילטר או הפחתה של מידת הדחיסה, תוכלו לההשתמש באוטומציה (Automation). זו גם אחלה דרך לוודא שהערוץ שומר על עוצמה אחידה לאורך כל השיר. ראשית, יהיה עליכם ליצור ערוץ אוטומציה, לחצו על הפרמטר שברצונכם לשנות, הזיזו אותו מעט ואז החזירו אותו להיכן שהיה מלכתחילה. אם אני רוצה להפוך את עוצמת הקול לאוטומטית, אני פשוט אנענע מעט את מכוון העוצמה, ואז אקליק על ״Tools״ בתפריט העליון, ואז על אופציית ״Last tweaked״ ולבסוף על "Create automation clip". פעולה זו תיצור ערוץ אוטומציה עבור הפרמטר האחרון ששינית. ניתן להוסיף צמתי אוטומציה על-ידי לחיצה עם מקש העכבר הימני על הפריט. גרירת הצמתים למעלה או למטה תשנה את עקומת האוטומציה. ישנן עוד כמה דרכים ליצור אוטומציות, אך זו היא הפשוטה ביותר.

ייצוא
ברגע שהשיר שלכם מוכן ועבר Mix, הגיע הזמן לייצא אותו. זה החלק הכי קל. פשוט לחצו על "File" ואז על ״Export״. לחלופין, באפשרותך ללחוץ על Ctrl + R במקלדת כדי לייצא קובץ WAV. וזהו, הקובץ שלכם מוכן.

קיצורי מקשים
קיצורי מקשים הם מהותיים מאוד בעבודה עם תוכנות הפקה ויכולים לחסוך המון זמן. על-ידי לחיצה על לחצן או שניים, תוכלו לתפור משימות שאחרת היו דורשות צלילה לתפריטים עמוסים. הנה כמה קיצורים חשובים שאנחנו משתמשים בהם כל הזמן ב-FL:

התחלה או הפסקה של נגינה – מקש רווח
התחלה או הפסקה של הקלטה – R
העתק – Ctrl + C
הדבק – Ctrl + V
שמור – Ctrl + S
שמירה בשם – Ctrl + Shift + S
ייצוא קובץ ווייב – Ctrl + R
ייצוא קובץ אם. פי. – Ctrl + Shift + R
שכפול ערוץ/ערוצים נבחרים – Alt + C

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *